Saturday, February 9, 2008

NEGARA ISLAM MALAYSIA

mindamerdeka
Kadet



Joined: Dec 12, 2007
Posts: 1213
Location: depan lab top acer
Posted: Sat Feb 09, 2008 2:11 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Saudara concern aka ziarahmerdeka:

Assalamu'alaikum wrt.

Quote:
Salam.

Jadi apa pengajaran yang boleh diambil dari Surah tersebut selain daripada aspek cara "worship", itu?.

Apakah selepas saja patuhi cara worship itu, rakyat yg bukan Islam boleh dipaksa supaya mematuhi hukum hudud misalnya?

Bukankah worhip itu sendiri adalah tiang agama?

Apa maksud agama?
Adakah agama itu hanya worship saja?



Kita bicara lagi apa yg tidak jelas.

Berbeza dgn agama lain, islam, bukan sahaja 'worship' tetapi islam mentadbir seluruh hidup manusia. Lebih jauh lagi, islam bukan sahaja mentadbir seluruh hidup muslim, bahkan mentadbir juga bukan muslim.

Untuk merealisasi islam secara kappah [semua sekali], islam memerlukan negara yg mendaulatkan hukumnya.

Setiap negara di dunia, ada hukum di daulatkannya. Antara hukum yg ada di dunia ialah hukum British,Hukum Belanda, Hukum Perancis, Hukum Rusia, Hukum Jepun, Hukum Islam dan sebagainya. Oleh kerana Malaysia bekas tanah jajahan British, maka hukum Britishlah yang didaulatkan oleh Malaysia, kerana pemimpin2 telah diasuh dengan pemikiran British sebelum merdeka.

Adalah menjadi tanggungjawab semua org islam agar islam dapat ditegakkan sepenuh melalui amar makruf nahi munkar dan tarbiah umat.

Sebuah negara islam yg sebenar ialah negara yang mendaulatkan hukum islam; samada undang-undang keluarga atau undang-undang jenayah. Tidak ada dwi-perundangan seperti sekarang. Dalam urusan keagamaan, contohnya, kes zina, islam memberi pilihan samada menerima hukum islam atau hukuman menurut agama masing-masing, bukan ada mahkamah lain pula yg menguruskannya.


Di Malaysia, lebih 40% peratus bukan islam adalah penganut hindu, buddha dan kristian. Bukan Islam tidak dipaksa menerima hukum hudud, tetapi islam menghukum menurut hukum agama masing-masing.

Untuk kes zina contohnya, kitab2 hindu, kitab buddha, dan injil perlu disemak samada ada hukum zina atau tidak. Bagi hukuman lain, bukan islam kena patuh kpd hukum syariaah sebab tidak ada lagi undang2 lain selain islam. Undang2 British sudah dibuang sepenuhnya dan diganti dgn undang islam.

Begitulah sifat negara islam Malaysia.

No comments: