Thursday, January 24, 2008

BEBERAPA CATATAN DARI FORUM TKO

Posted: Thu Jan 24, 2008 7:33 pm Post subject: FIKRAH ANZAWAN VS FIKRAH JAMAAH

--------------------------------------------------------------------------------

anzawan wrote:
Pak Rampa ..tak salah utk keluar masuk mana2 parti asal visi dia memperjuangkan Islam ..peduli apa dgn perlembagaan Pas ....sedangkan Al Quran dan Sunnah itulah perlembagaan tertinggi kita ....selagi kita org Islam tak usah risau masuk mana2 parti pun ..asal tujuan dia ikhlas..berjuang mestilah pertama ingat Allah SWT...Dia yg menentukan segala2nya....dan Dia Maha Mengetahui niat kita


Quote:
11. Melakukan apa-apa juga usaha dan tindakan dalam batas-batas Perlembagaan dan undang-undang negara bagi mencapai semua tujuan-tujuan PAS ke dalam dan ke luar.


Pelembagaan Pas juga mengiktiraf perlembagaan negara (lord reid walaupun sudah diubah 39kali mengikut keperluan negara) katanya.....
dan ingat undang2 negara jgn lawan....pemerintah tak bagi jgn buat...

-----------------------------------------------------------------------------


Pada mulanya saya menyangka fikrah anzawan seperti pemimpin UMNO yang tidak fikrah; hanya cari projek baru.

Tetapi rupanya, anzawan membawa fikrah alternatif kepada fikrah jamaah khususnya fikrah PAS.

Sejak kejatuhan khilafah Islam, jamaah islam dalam pengertian yang sebenarnya tidak wujud lagi.

Ulama menjelas, jamaah yang dimaksudkan di dalam hadith2 itu ialah daulah islam. Setiap warganegara wajib taat kepada khilafah dan juga wajib mempertahankan negara dari serangan musuh.

Jamaah yang ada hari adalah kumpulan jamaah2 kecil yang ditubuhkan dengan tujuan melaksanakan sebahagian objektif islam. Ada jamaah yang menumpukan aktiviti terhadap dakwah di masjid, yang lain, menumpukan aktiviti kebajikan, ada pula yang cenderung untuk mencetak risalah dan buku-buku islam dan ada yang bergiat dalam politik seperti PAS.

Tuntutan al Quran dah hadith itu hanya dapat ditanggung oleh daulah islam. Kumpulan2 islam hanya menjadikan perlembagaan al quran dan hadith hanya sebagai teori saja, kerana kumpulan itu tidak dapat melaksana tuntutan al quran kecuali ia adalah sebuah daulah. Bagaimana kumpulan itu hendak melaksanakan hukum hudud dalam kalangan ahlinya sedangkan Amir jamaah tidak ada hak untuk berbuat demikian?

Oleh itu ulama mengatakan kewajipan bersama jamaah A tidak sama dengan kewajipan bersama daulah. Seorang muslim boleh memileh untuk menyertai A atau B. Jika si muslim itu berpandangan A atau B ada kekurangan, dia boleh menyertai kumpulan C. Bahkan bersama dengan AJK surau pun dikira berjamaah untuk melaksanakan dakwah.

Anggapan menyertai jamaah A satu-satunya kewajipan umat adalah pandangan yang sempit dan bukan pandangan jumhur ulama. Hasan Al Banna mengatakan., ikhwan hanyalah salah satu daripada jamaah muslimin yang banyak

No comments: