Thursday, January 10, 2008

TOK GURU MAJU, ANAK BUAH HANCUR

Posted: Fri Jan 11, 2008 2:50 am Post subject: TOK GURU MAJU, ANAK BUAH HANCUR

Tok guru yg ajar kita cara berpolitik, British, dapat faedah dari sistem yg mereka cipta ini sebab rakyat dia berilmu dan rasional. Jadi kerajaan dapat manafaat banyak daripada ahli parlimen pembangkang. Dalam isu internasional, wakil pembangkang sama-sama setuju dengan tindakan kerajaan. Tujuan pembangkang jelas; memberi ide2/cadangan alternatif kepada kerajaan. Teori mereka, melalui hentam dan bangkang, mereka dapat maju. Tetapi Islam berasaskan ukhuwah dan kesatuan. Mengapa kita ceduk bulat2 dari mereka? Di Amerika, ketegangan hanya berlaku masa pilihanraya. Selesai pilihanraya, mereka bersatu membangunkan negara.

Malang sekali dinegara yg dijajah mereka; terutamanya di negara islam. Kewujudan partai2 politik menjadi punca utama perpecahan sesama umat Islam secara berpanjangan. Apatah partai itu digandingkan dengan hukum agama seperti kenyataan di bawah:


Maka dlm konteks hari ini, berparti politik utk menegakkan Islam adalah lebih dekat kpd wajib berdasarkan satu prinsip al-Qawa'id Al-Fiqhiyyah yg berbunyi:- "Maa laa yatimmu al-waajib illaa bihii fahuwa waajib" (Sesuatu perkara, yg tidak akan sempurna perkara yg telah wajib melainkan dengannya, maka perkara itu menjadi wajib juga hukumnya).

Masalahnya kaedah islam berbeda dgn kaedah ciptaan barat ini. Jika keadaan ini berterusan, umat Islam akan terus berpecah dan mundur kerana syarat untuk maju adalah KESATUAN.

Asy Syahid Hasan Al Banna telah melihat situasi ini di Mesir. Kewujudan parti-parti menimbulkan perpecahan dikalangan umat, sebaliknya mereka yang terlibat dengan tidak jujur untuk membangunkan negara.

Situasi di Malaysia lagi teruk, kerana kita mencampurkan berjamaah/berharakah dengan berpartai menurut kaedah barat.

Alangkah baiknya umat jika kita berpartai menurut kaedah asal dan menjaga adab Islam. Pembangkang menegur dan membantu kerajaan untuk membantu negara ke arah yang lebih maju. Rakyat bersatu, kerajaan di awasi.

Sampai bila kita mahu melihat umat Islam caci mencaci sesama sendiri?

No comments: