Tuesday, January 22, 2008

MASALAH DALAM PAS

Anonymous said...

rujukan:
http://www.malaysia-today.net/blog/2005/01/imej-ulama-pas-perlu-diperbaharui.htm


Masalah besar didalam PAS bukan terletak pada pemimpinnya. Masalah utama PAS adalah kebekuan intellectualism PAS bila berhujah dan menyelesaikan permasalahan masyarakat yang kompleks menggunakan jalan logika dan akal.

Bagi fahaman kebanyakkan penyokong dan pemimpin PAS keseluruhan perincian jawapan bagi setiap masalah manusia semuanya wajib ada dan lengkap keseluruhannya didalam Quran dan Hadith.Tidak perlu malah seringkali dituduh sesat apabila akal fikiran dan rasional logika digunakan dalam memahami dan menyelesaikan masalah kehidupan.

Akibat dari kebekuan intellectualism falsafah dan logika,kegiatan PAS menjadi hambar dan jarang merancakkan debat-debat umum yang lebih melebar melainkan terus berlegar-legar dalam kepompong lesu penafsiran 'sebenar'Islam dan istilah serta pakaian nya.

Islam menjadi begitu maju dari sudut pencapaian disegenap bidang ilmu termasuk ilmu sains dan matematik di zaman kegemilangannya kerana tokoh-tokoh ilmuan islam diwaktu itu begitu memahami dan menghargai disiplin berfikir yang benar berpandukan Tauhid untuk memacu mereka membuat penemuan-penemuan penting dalam pelbagai bidang ilmu.

Islam juga telah melahirkan banyak tokoh-tokoh besar dalam bidang falsafah seperti Ibn Rushd ,Al Farabi,Ibn Tufail,Ibn Hazm, Jabir Ibn Haiyan dan Ibn Bajjah dimana aliran falsafah Islam ini juga melahirkan tokoh-tokoh besar didalam ilmu sains seperti Al Razi, Ibn Sina,Al Zahrawi(Albucasis) Al Biruni, Al Jazari,Al Khawarizmi ,Al Battani,Hunayn Ibn Ishaq serta Al-Kindi (sekadar memetik beberapa nama)

Sayangnya tradisi besar keilmuan Islam yang ditinggalkan oleh tokoh-tokoh besar golongan rasional ini tidak digali dan dikunyah oleh pendokong Parti PAS. Mereka lebih suka menghadam kitab-kitab Fuqaha tua seolah-olah semua jawapan-jawapan dan persoalan masalah masyarakat yang termaktub didalamnya adalah muktamad dan keramat umpama wahyu dari langit.


Lihat sahaja Dokumen Negara Islam yang dihasilkan dengan begitu selekeh oleh golongan ulama PAS. Dokumen yang begitu penting yang sepatutnya menjadi ‘magnum opus’ keseluruhan perjuangan Islam yang dilagangkan oleh PAS, dipersembahkan dengan begitu hambar. Tiada langsung hujah-hujah falsafah, rasional dan akademik yang digunakan untuk mengukuhkan fahaman masyarakat kenapa sistem Negara Islam dan Hudud itu lebih baik dari sistem yang ada. Dokumen Negara Islam PAS itu hanyalah suatu bentuk ‘plagiarism’ kitab-kitab fuqaha tua hasil dari proses penghafalan di benak ulama PAS sejak sekian lama.

Kejatuhan kegemilangan Islam juga seringkali dihujahkan dengan cara yang tidak jujur dengan mengambil sikap menyalahkan orientalis barat sebagai penyebab utama kejatuhan Islam disamping kelalaian umatnya dalam mentaati ajaran agama.

Sebenarnya sebab utama kejatuhan tamadun Islam adalah akibat dari serangan-serangan keterlaluan golongan fuqaha keatas golongan aliran falsafah dan sains Islam.Golongan fuqaha yang beraliran keras ini cuba mendominasikan keseluruhan wacana keilmuan Islam hanya didalam lingkungan 'halal dan haram' tanpa memberi ruang bagi golongan rasional meneliti dan menghuraikan persoalan ilmu pengetahuan dari segenap bidang yang melangkaui dialektika halal dan haram.

Akibatnya ruang keilmuan rasional ini diisi, dikembangkan dan seterusnya diambil alih oleh cendikiawan barat yang berupaya memahami kekuatan jalan disiplin berfikir dalam mencari jawapan-jawapan teka teki alam ciptaan Allah.

Selain dari itu pergolakan politik dan perebutan kuasa ( seperti dizaman ‘kegemilangan Islam’ dimana Khalifah Harun Al-Rashid membunuh keseluruhan ahli keluarga Bamarki) serta pengekalan sistem dinasti kekhalifahan yang anti perubahan juga membantu kearahan keruntuhan tamadun Islam.

Sumbangan-sumbangan tamadun barat, cina atau india kearah kemajuan umat manusia jarang mahu diteroka dan dikupas oleh ilmuan Islam didalam PAS. Pendokong aliran sempit yang cenderung melemahkan akal ini tidak pernah mahu tahu nama-nama dan tokoh-tokoh ilmuan Barat dan asing kerana bagi mereka kesemua ilmu ini tidak penting untuk diperbahaskan. Mereka lebih senang menghafal nama-nama 'musuh-musuh' Islam dari mengetahui atau membaca karya-karya besar ilmuan barat.

Akibat dari kejahilan besar dari sudut intellectualism ini, penilaian (evaluation) dan keputusan-keputusan politik mereka seringkali sempit, tersasar dan silap.Kebersanan jalan berfikir rasional dalam menghurai dan menghujahkan kesyumulan Islam gagal dimanfaatkan oleh pendokong dan pemimpin PAS untuk menarik sokongan rakyat dan pengundi bukan Islam.

Saturday, January 29, 2005 2:31:00 PM

No comments: