Tuesday, January 22, 2008

REALITI DEWAN ULAMA

[RAMAI PENYOKONG PAS MENYANGKA ULAMA MEREKA ALIM DAN APA YANG BERLAKU DALAM PAS ADALAH BERDASARKAN WAHYU ILAHI.AHLI PERLU MEYAKINI HAKIKAT INI.
CUBA LIHAT PULA REALTI ULAMA DALAM PERSPETIK PEMUDA PAS]


Di dalam seminar tersebut, Salahuddin Ayub ada menyebut supaya ulama perlu mendepani segala isu-isu, seperti isu pertanian, sungai, rumah setinggan dan sebagainya. Ekoran dari itu, para ulama perlu mendalami ilmu pertanian, sungai dan sebaginya.

Aku sebagai seorang yang bertitlekan “ustaz” amat tersinggung dengan sikap Salahuddin itu; dia menyuruh para ustaz mendalami ilmu-ilmu, sedangkan dia sendiri membaca al-Quran pun tidak betul dan dipenuhi dengan kesalahan.

Sebagai seorang pemimpin gerakan Islam, selayaknya Al-Quran tidak menjadi sebagai sesuatu bacaan sampingan, bahkan perlu dijadikan sebagai bacaan harian yang sekiranya diamalkan, ia tidak akan melahirkan “gagap” ketika membaca al-quran.

Kalau “professional” atau dia bukan “ustaz” menjadi alasan, maka itu tidak seharusnya timbul, ini kerana, membaca al-quran adalah tugas utama bagi semua pejuang Islam, bukan Ustaz sahaja.

Didalam ucaptama Pemuda PAS Pusat di muktamar lepas, Salahuddin menggalakan supaya setiap pejuang Islam mendalami undang-undang Malaysia berbanding mendesak kepada sebahagian peguam-peguam secular mendalami undang-undang Islam.

Sindrom merasakan ulama tak pandai undang-undang, telah di pengaruhi oleh golongan peguam-peguam “syok sendiri” didalam PAS.

Aku masih ingat, macam mana Abdullah Karim, seorang peguam muda menyatakan didalam muktamar Pemuda PAS Selangor yang lepas bahawa, Ulama-ulama PAS tidak mengerti undang-undang.

Semua ini adalah kerana, pembinaan yang dibuat oleh Salahuddin Ayub yang telah “set”kan didalam pemikiran pemuda-pemuda bahawa Dewan Ulama adalah dewan yang lembab.

Aku juga pernah dengar dari mulut Ustaz Nasaruddin tantawi yang menyatakan bahawa, mana-mana alumnai, jangan duduk bawah dewan Ulama, sebab dewan ulama adalah lembab.

Ini adalah penyakit yang telah menimpa rata-rata pemuda PAS, yang penyakit tersebut berpunca dari salahuddin ayub, ketua Pemuda PAS Pusat.

Seharusnya, bagi menyelesaikan permasalahan ini, tidak selayaknya salahuddin menghentam dewan Ulama didepan umum, tetapi perlu adakan teguran didalam anggegment- anggegment dalaman.

Juga, perlu diadakan beberapa siri ijtihad jamaah, bagi menyelesaikan isu-isu semasa mengikut acuan Islam.

Aku masih ingat ucapan Presiden PAS, iaitu Tuan Guru Haji Abdul Hadi bin Awang didalam Ijtimak tarbiyyah PAS Pusat yang lalu, Beliau menyatakan “kita tidak mampu hendak bina mujtahid macam imam mazhab empat, tetapi kita boleh bina mujtahid secara berjemaah”

Golongan kepakaran dalam bidang masing-masing boleh duduk semeja dengan para ulama membincangkan sesuatu itu itu mengikut kepakaran masing-masing.

Dizaman ini, agak susah kita hendak berjumpa orang yang ‘Alim dalam bidang agama, dan dalam masa yang sama ‘Alim dalam bidang yang lain dari agama. Kalau ada pun, amat sedikit.

Membahaskan hukum Islam mesti berdasarkan kepada kajian mendalam, sumber rujukan yang betul dan berbagai-bagai tindakan yang perlu dilakukan, agar hukum yang ingin di keluarkan tidak tersasar dari kebenaran.

Sabda Rasulullah SAW;

من كَذَبَ عَلَيَّ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ من النَّارِ

Maksudnya;
“barangsiapa yang melakukan penipuan atasku, maka dia telah tempatnya didalam neraka[1]”

http://laptopdarulfiqh.blogspot.com/2006/09/kritikan-terbuka-kepada-tokoh.html

No comments: