Saturday, January 19, 2008

Dokumen - Pas Ambil Risiko Demi Survival Politik

Aku telah baca artikel di bawah, dan aku dapati ia membuatkan aku berfikir. Oleh itu, aku ingin berkongsi pandangan ini dengan pembaca blog ku.-mindamerdeka


oleh: Tun Faisal Ismail Aziz

Tahniah kepada Pas kerana selepas hampir dua tahun, akhirnya mereka berjaya menghasilkan draf pertama Dokumen Negara Islam.

Sayangnya, dokumen yang dihasilkan oleh para pemikir Pas ini tidaklah seberani kokokan ayam-ayam sabung Pas di majlis-majlis ceramah politik Pas ataupun hasutan naqib-naqib usrah di dalam program usrah mereka.

Bagi mereka yang pernah mengikuti usrah, tazkirah dan ceramah Pas serta mengikuti perkembangan perlaksanaan peraturan karut marut Pas di Kelantan dan Terengganu, mereka tentunya tahu bahawa pendirian Pas adalah jauh lebih ekstrem dari apa yang dinyatakan di dalam dokumen tersebut.

Kita tahu Pas lebih dari mampu untuk menghasilkan dokumen yang lebih terperinci mengenai perubahan-perubahan dan dasar-dasar yang ingin mereka laksanakan, lebih-lebih lagi apabila mereka mempunyai begitu banyak masa selepas dicabar oleh bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Mustahil mereka tidak mempunyai `blueprint' yang lebih mendalam kerana setiap pemimpin dan ahli mereka telah bercakap mengenainya sejak lebih 20 tahun yang lalu.


untuk bacaan seterusnya lihat http://www.pemudaumno.org.my/modules.php?name=News&file=article&sid=1969

No comments: