Friday, January 25, 2008

PAS JAMAAH ISLAM

thrashersufi
Sarjan



Joined: Aug 12, 2005
Posts: 368
Location: Hereford, England
Posted: Sat Jan 26, 2008 8:57 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Sekali imbas tulisan2 dia ni, ada iras2 ayat pencacai UMNO, apapon aku berhusnu zon tujuan dia baik.. walau benar atau rekaan dan sangkaan yg dibuat,mana yg baik mesti diambil sebagai panduan dan sempadan buat pendokong jemaah Islam, terutamanya dari parti PAS.

Keadaannya lebih kurang sama dengan kehadiran PAS dalam kerajan UMNO/BN.. sepatutnya setiap teguran, bangkangan dari PAS mesti dilihat dari sudut positif untuk mengelak daripada kerajaan menjadi terus-terusan dlm penindasan dan pengkhianatan keatas rakyat.

Namun begitu, beberapa perkara yg boleh menarik perhatian aku ialah apabila mindamerdeka menggambarkan dirinya sebagai pengadil yg menentukan Parti Islam Semalaysia sebagai sebuah Jemaah Islam ataupon hanya sekadar Parti politik semata2.. Bahkan sebenarnya PAS hanya perasan/syok sendiri yg mereka ini Jemaah Islam.

Persoalannya, siapakah mindamerdeka sebagai penilai? Tentu sukar bagi aku nak terima penilaian dan buah fikirannya yg dlm thread2 lain kelihatan bercelaru dan lebih pada agak2. Dalam masa yg sama, secara jelas Parti Islam Semalaysia di iktiraf dan diterima sebagai salah satu Jemaah Islam yg bergabung dibawah payung Jemaah Islam sedunia seperti Ikhwan Muslimin.

Buktinya Tuan Guru Hj Abdul Hadi merupakan salah seorang wakil Jemaah Islam dari rantau kita menjadi wakil Ijtima 'Alami Liwahdatil Ummah yg diadakan setiap tahun diseluruh dunia. Termasuk satu ketika pernah diadakan di Rusila Marang Terengganu sekitar tahun 90an.
Siapa dan jemaah mana menjadi ahli Ijtima Alami Liwahdatil Ummah ini pasti mindamerdeka tahu.

Jadi, bagi aku.. Parti Islam Semalaysia (PAS) sudah di terima dan diiktiraf sebagai sebuah Jemaah Islam oleh dunia Islam tak sedikitpon tergugat dengan kesangsian dan penafian yg cuba dibangkitkan dlm thread seumpama ini.

p/s: siapalah aku sebagai penilai.

No comments: