Friday, January 25, 2008

PAS MENGAMALKAN FIQH HIRAKI?

mindamerdeka
Staff Sarjan



Joined: Dec 12, 2007
Posts: 901
Location: depan lab top acer
Posted: Sat Jan 26, 2008 5:03 am Post subject: Re: deka

--------------------------------------------------------------------------------

ning wrote:
apa yang mindamerdeka nak sebenarnya?apakah fikh hiraki mesti diasingkan dari politik kepartian?jadi apa saluran untuk kita berpolitik?tolak parti dan angkat senjata?


Ohh, ning tak faham apa itu fiqh hiraki...

politik kepartian ni matlamat nak kuasa, nak undi,,,,

fiqh hiraki pulak diapplykan oleh sebuah harakah islam dlm rangka dakwah dan jihad untuk menegakkan syariat Allah SWT.


Contoh fiqh hiraki:


Nabi saw menyeru kpd tauhid secara jelas, dan sekaligus mengingkari taghut; segala macam bentuk berhala samda berhala batu atau berhala sistem.

Langkah seterusnya nabi saw membina icon2 tauhid terdiri daripada para sahabat asabiqun al awalun. Contoh para sahabat yang mewakili gambaran tauhid ialah Bilal, Amar bin Yasir, Khabar al Arat, Saad bi Waqqas, Abu Dzar....

Bila disiksa dan dijemur di atas padang pasir panas dan diletakkan pula batu besar di atas dadanya.Namun begitu, Bilal melaungkan "ahad" , "ahad" ......

Jadi para sahabat adalah gambaran mesej Rasulullah saw dalam alam kenyataan. [mesej yg hidup]


Fiqh Hiraki: Dalam rangka membina jamaah Islam, ahli jamaah seharusnya menggambar mesej jamaah. Konsep, tindakan ahli, jamaah tidak bertanggung jawab adalah konsep sekular. Contoh, isu dr chua. Organisasi MCA mengatakan itu isu peribadi, bukan isu organisasi.

Dalam harakah islam, sahsiah ahli mewakili sahsiah jamaah, bukan terpisah.

Cuba lihat Parti Pas. Adakah fiqh Hiraki ini di apply?

Ahli PAS terdiri dalam beribu peribadi yang pelbagai fikrah; ada syiah, ada perokok, ada pencaci, ada aliran takfir, ada boloqaroq, ada pak_lang, ada camazol, ada fazene, ada asri, ada ziarahmenilai, ada jokotole, ada ning dan macam2 ada[macam astro].

Adakah peribadi ni mewakili sahsiah jamaah PAS?

Jika PAS kata, tindakan peribadi2 itu PAS tidak bertanggungjawab, maka amat jelas PAS sama dgn UMNO....PAS hanya sebuah partai politik, bukan jamaah/harakah islam yg mengamal fiqh Hiraki.

Semoga menjadi renungan kpd ahli 2 PAS yg perasan jamaah Islam....

No comments: